SVÁJC
2001. aug. 10-25.


Az idei Miczek-túra célpontja Svájc volt, a jelszó: 17 nap - 17 hágó. Az már az indulásnál kiderült, hogy ezt nem lesz egyszerû teljesíteni, mivel a Neoplan típusú, Hahótról származó buszunk már a Lágymányosi hídra is nehezen kapaszkodott fel. Este 8-kor indultunk, és hajnali 3/4 2-re értünk a rábafüzesi határra, többek között azért, mert valami gond volt az indexszel, és azt is szerelni kellett. Másnap délelôtt értük el a Garda-tavat, és Peschieránál fürödtünk egy jót, pontosan ott, ahol az elôzô évben Portugáliából hazafelé. Az elsô hosszabb megállónk Torinóban volt, sétáltunk egyet a belvárosban, de senkire sem tett különösebben mély benyomást a város. A kempingünk innen nem messze Avigliana Lacs-ban volt.

12-én reggel várt ránk az elsô nagyobb emelkedô, a Cenis-hágó (2083 m). A hágó közelében egy mesterségesen felduzzasztott szép kis tó található, errôl készítettünk pár fotót. A völgybe leérve újabb kaptató várt ránk, a 2770 méteren lévô Col de l'Iseran. Innen egy rövid kis túrát tettünk, felmásztunk a 3041 m magas Lessiéres csúcsra, ahonnan szép kilátás nyílt Val d'Isere-re. Az üdülôhelyen csak áthajtottunk (útközben elhaladtunk egy kis tavacska mellett), mert várt ránk a nap harmadik hágója, a 2188 méteres Kis Szt.Bernát- hágó. Elôtte azonban megálltunk La Rosiére-ben, amely szintén egy híres téli sícentrum. Itt egy fesztivált tartottak éppen, a fôút le volt zárva, így buszunk némi dugót okozott a szûkebb terelôúton.
A Kis Szt.Bernát-hágó olasz oldalán lévô kis tónál (Lago Verney) álltunk meg, ahol Miczek Gyuri a három hágó sikeres leküzdésének örömére bort osztott a szomjas utasoknak. Az innen levezetô út próbára tette a sofôrünk és a mögöttünk feltorlódó autósok idegeit, nem egy olyan kanyar volt, melyet csak többszöri tolatással sikerült bevenni. De végül sikeresen leértünk az aostai völgybe, szállásunk Morgex-ben volt.

13-a nem bizonyult szerencsétlen dátumnak. A Nap ragyogóan sütött, így senki sem sajnálta a pénzt a három szakaszos Punta Helbronner-i felvonóra. Ezzel a felvonóval én már 21 évvel ezelôtt utaztam, de akkor nagyon rossz idô volt, fent semmit sem lehetett látni. Most viszont annál többet! A 3462 m magas csúcsról gyönyörû kilátás nyílt, a Mont Blanc-ra, a környezô hegyekre, sôt még a távoli Matterhorn jellegzetes alakja is jól kivehetô volt. Mivel sokan úgy döntöttek, hogy a kis négyszemélyes kabinnal átmennek az Aiguille du Midi-re, így volt elég idô arra is, hogy sétáljunk egyet a hómezôn, ahol több hegymászó csoporttal is találkoztunk. Lefelé jövet a Pavillon nevû állomásnál (2173 m) a botanikus kertben sétáltunk, majd a felvonó aljánál, La Paludban, egy hegyi patak partjánál vártuk be a késôket.
Visszamentünk a kempingbe, gyorsan leszedtük a sátrakat, és távozás elôtt a tulaj még két üveg finom vermutot is a kezembe nyomott - ezt aztán a Nagy Szt.Bernát-hágóról lefelé jövet fogyasztottuk el. Elôbb azonban megálltunk egy rövid vásárlás erejéig Aostában, aztán irány az újabb hágó. Ezzel is jócskán megküzdött a buszunk, mire végre felkapaszkodott 2469 m magasra, ahol beléptünk Svájcba. A hágónál egy kis tó és egy kolostor található.
A hágóról levezetô út elsô kanyarja rögtön próbára tette a sofôrünk tolatókészségét, a türelmesen várakozó autósok lelkes tapssal jutalmazták a sikeres produkciót. Meredek szerpentineken ereszkedtük le a Rhone völgyébe, és már sötétedett, mire elértünk a Genfi-tó partján, Villeneuve-ben lévô kempingünkbe.

A másnapi program a Genfi-tó megkerülése volt. Déli irányban indultunk el, és már francia területen áthajtottunk az igen elegáns Évian-on, majd Genfnél visszaértünk Svájcba.
Genfben a Mont Blanc híd tövében parkoltunk le, innen indultunk a város felfedezésére. Az elsô utam természetesen a St.Pierre székesegyház tornyába vezetett, ahonnan jó kilátás nyílt a városra, a híres szökôkútra. Számomra a város egyébként kicsit csalódást jelentett, nem volt annyira szép, mint ahogy vártam. Kisétáltunk még a kis Rousseau-szigetre, majd megálltunk az ENSZ palotánál, aztán az autópályán indultunk Lausanne felé. Itt némi bolyongás után találtunk egy buszparkolót a dombon lévô székesegyház közelében, amely elôl szép kilátás nyílt a városra. Még megálltunk a parton az Olimpiai Múzeum elôtt, aztán Montreux-n át értünk vissza a kempingbe, ahol délután még fürödtünk egyet a nagyon kellemes hômérsékletû ban.

15-én reggel a Chillon-i vízivárat néztük meg, melynek mai képét a XIII.században Savoyai Péter alakíttatta ki. A teljes épségben fentmaradt vár igen romantikus, ráadásul a bejárásához magyar nyelvû tájékoztató leírást is adtak a pénztárnál.
Ezután ÉK-i irányban hagytuk el a tavat, és következô megállónk Gruyéres-ben volt. Gruyéres amellett, hogy az egyik legszebb középkori svájci kisváros, a sajtjáról is híres. Ezért elôször egy sajtüzemet látogattunk meg, nem volt valami nagy durranás, de legalább adtak kóstolót a jegyhez. Ezután következett maga a várfalakkal körülvett festôi városka, egyik végében a várral. A várost talán a portugáliai Óbidoshoz tudnám hasonlítani, de még annál is hangulatosabb.
Innen nem a fôúton mentünk vissza a Rhone völgyébe, hanem az 1546 m magas Pillon- hágón keresztül. A hágótól indul egy függôvasút a Les Diablerets-re, ezt azonban most nem tudtuk kipróbálni. A Rhone-völgybe leérve autópályán haladtunk, melyrôl Sion-nál tértünk le a Val d'Hérémance bejáratánál lévô földpiramisok felé. Aki még nem látott ilyet, annak érdekes volt, mindenesetre kappadókiai mésztufa kúpokkal összehasonlítva ezek kevésbé látványosak. Ez a kis kitérô elég sok idôt elvett, így Sion-ba már nem mentünk be, hanem egyenesen a Raron-nál lévô kempingbe mentünk. Sajnos úgy tûnt, hogy vége az eddigi gyönyörû napos idônek, nyugat felôl egyre jobban befelhôsödött, és este az esô is eleredt, ami nem volt túl bíztató a másnapi zermatti kiránduláshoz. A kemping egyébként nem volt rossz, kis úszómedencéje is volt, igaz, a melegvízért fizetni kellett, ráadásul gondunk akadt a szelektív szemétgyûjtéssel is. Hiába, ez már német Svájc.

Másnap reggelre szerencsére kiderült az idô, így jó hangulatban indultunk a hegyi kirándulásra. Busszal Täsch-ig lehet elmenni, innen kisvonattal lehet Zermattba eljutni. A Nap sütött, de sajnos a Matterhorn teteje felhôben volt, így a klasszikus Matterhorn-fotókat képeslapon kellett megvenni. Zermattban a csapat két nagyobb csoportra oszlott: Miczek Gyuriék a Kis Matterhornra mentek felvonóval, mi pedig kisvonattal a Gornergratra (3131 m). Ez valóban Svájc egyik legszebb helye, a panoráma csodálatos. Eleinte a Monte Rosa is felhôben volt, de mire indultunk lefelé egy idôre kitisztult, így szép fotókat lehetett készíteni Svájc legmagasabb csúcsáról, a 4634 m magas Dufourspitze-rôl és környezetérôl.
"A panoráma - a havasok arénája körös-körben - leírhatatlanul fenséges: délkeletre a Monte Rosa (4634 m) kupolája emelkedik ki a két oldalán gallérszerûen leomló, több km széles gleccserárból. Mellette társhegye a Lyskamm (4478 m) és az ikrek, a Castor és Pollux négyezres kettôs piramisa, ugyancsak jégfolyamokat eresztve. Majd az utunkat végigkísérô Breithorn (4165 m) széles, havas háta bocsátja gleccserét a Gorner-gleccser jégtengerébe. Mögötte - miniatûr formában - mintha a Matterhornt látnánk. E hegyet alakja miatt joggal nevezik Klein-Matterhornnak (3886 m), de úgy viszonylik a nagyhoz, mint törpe az óriáshoz. Közte és a délnyugatra felmeredezô Matterhorn között - amely innen meredek obeliszknek látszik - a Theodulgletscher indul a 3500 m magas firnpáncélos összekötô gerincrôl. Kilátónk alapzata, a Riffelhorn háta eltakarja a zermatti völgyet, amely felett nyugatról a távolabbi Dent Blanche (4657 m), a Zinalrothorn (4221 m) és a Weisshorn kimagasló gúlája (4506 m) fehérlik, ez utóbbi alatt, az annyi vészt hozó gleccser látszik. Ez a négyezresekkel keretezett körkép olyan magasba emel, hogy úgy érezzük, mintha a világ tetején állnánk, mindenesetre svájci utunk tetôfokán, hiszen ennél nagyszerûbb élményt az Alpok világa már nem nyújthat." (Részlet Fajth Tibor Svájc útikönyvébôl).
A Gornergrat gerincérôl gyalog indultunk vissza Zermattba, és itt is kétfelé szakadt a csapat: volt, akik a gleccser mentén haladtak, mi azonban északi irányban ereszkedtünk lefelé a Grünsee - Findeln (ilyen lett volna a kilátás teljesen tiszta idôben) - Winkelmatten útvonalon, végig nagyon szép kilátással keletre a Findelngletscher, nyugatra a Zinalrothorn felé. Winkelmattennél elkapott minket egy kisebb zápor, de Zermattba érve el is állt az esô, így végül is nagyon jól sikerült ez a nap.

Másnap reggel erôsen felhôs volt az ég, így az Aletsch-gleccserhez való felvonózást kihagytuk. A Simplon-hágónál (2005 m) már szakadt az esô, így ki se nagyon merészkedtünk a buszból. Sajnos még akkor is zuhogott, mikor a Gondoschlucht-hoz értünk, így ott sem tudtunk nagyon fotózni. tléptünk Olaszországba, és Domodossolában tartottunk egy rövid megállót.
Innen egy kanyargós, hegyi úton indultunk a Lago Maggiore felé, egy alagút sikeres leküzdése után el is értünk a határig, de a svájci oldalon visszafordítottak minket, mivel a buszunk túl széles volt az onnan levezetô úthoz. Így vissza kellett mennünk egészen Domodossoláig, útközben egy kamion megkocogtatta a visszapillantó tükrünket, de komolyabb baj nem történt. A nagy kerülô után végre elértük a Lago Maggiore-t, és a parton haladtunk végig Locarno-ig, ahol a város feletti dombon lévô Madonna del Sasso templomhoz mentünk fel. Locarno fekvése nagyon szép, maga a város azonban nem túl különös, modern épületei nem nagyon kápráztattak el.
A templomtól lefelé vezetô út valóságos rémálom volt a sofôrünk számára, nem véletlenül volt kitéve fent a 10.5 m-es hosszkorlátozás (a mi buszunk 13 m hosszú).
Esti kempingünk Cugnasco mellett volt.

18-án reggel ijesztésképpen kaptunk egy kis esôt, de mire a Melidében lévô híres Swissminiatürhöz értünk, szerencsére elállt. A Swissminiatür után Lugano következett, amelyrôl ugyanazt tudom elmondani, amitt Locarno-ról: a város fekvése szép, de az útikönyvek leírása alapján sokkal szebb városra számítottam.
Innen a Gotthard-autópályán indultunk északra , ám az alagút közelében nagy dugóba kerültünk, és csak nem sokkal az alagút bejárata elôtt tudtunk letérni a csendesebb, a hágó felé vezetô útra. Nem sokkal a hágó elôtt egy kilátópontról nagyon szép látvány tárult a völgyre, majd ezután nem sokkal elértük a 2108 m magas Szt.Gotthard-hágót.
Alighogy elindultunk lefelé, a buszunk egyik ventillátorlapátja letörött, és belevágott a hûtôrendszerbe. Emiatt a legközelebbi faluban, Hospentalban megálltunk, és amíg a szervízre vártunk, volt idônk sétálni az egyébként igen hangulatos, szép környezetben lévô faluban, mely fölé egy XIII. századi vaskos óratorony emelkedik.
Végre úgy-ahogy sikerült megjavítani - legalábbis idôlegesen - a hûtôrendszert, de a jelentôs késés miatt nem az eredetileg tervezett Furka és Grimsel hágók felé indultunk (pedig ekkorra már ismét nagyon szép idô lett), hanem a Vierwaldstatti-tó és a Brünig-hágó (1008 m) felé kerültünk, de így is 10 óra elmúlt, mire az Interlaken-i kempingünkbe értünk.

A következô nap az egész svájci út talán legszebb napja volt. Elôször a Lauterbrunnen-i völgybe mentünk, ahol a falu szélén lévô 300 méter magas Staubbachfall-t fotóztuk a reggeli fényben, majd egy fantasztikus hely következett: a Trümmelbachfall. Ez a vízesés egy barlangszerûen összezáródó szurdokban, több nagy zuhatagon keresztül zuhan alá, a vízeséshez lifttel, és sziklába vájt lépcsôkön lehet eljutni.
Ezután a másik, a Grindelwald-i völgybe mentünk át, ahonnan egy négyüléses felvonóval a Männlichen nyergébe mentünk fel, majd páran felkapaszkodtunk a negyedórányira lévô csúcsra (2343 m). A kilátás csodálatos az Eiger-Mönch-Jungfrau hármasra, az idô ragyogó, mi kell még egy kellemes sétához? Visszamentünk a felvonóig, aztán egy kényelmes gyalogúton sétáltunk le a Kleine Scheidegg-ig (2064 m), ahol a Lauterbrunnen-t Grindelwald-dal összekötô fogaskerekû középsô állomása, egyben a Jungfrau-vasút kiindulópontja van.
"Éppen szemben vagyunk a Jungfrau (4158 m) legszebbik, északi homlokával, csak az Eiger-gleccser mélyen alánk nyúló jégszakadéka választ el a kék égbe csúcsosodó hófehér piramisától. A távolság 1500 m, de a hegy méretei olyan óriásiak, hogy úgy érezzük, mintha csak karnyújtásnyira volna. Balra a Mönch (4099 m) már többet mutat kettejük sötétszürke gneiszkôzetébôl, de fején ez is fehér csuklyát visel. Közte és az Eiger (3970 m) keleti fala között nyúlik le a 2 km széles gleccser, szaggatott jégtömbjei messze teraszunk alatt érnek a Jungfrau lába alatt húzódó Trümleten- szakadékba. Déltájban a csendet néha drámai mozzanatok szakítják meg: helyenként hópor felhôzik, lavina indul, és kisvártatva mennydörgô robaj hallatszik fel a köztünk nyíló gleccserszurdokból."
A Kleine Scheidegg-tôl néhányan az Eiger-gleccser aljáig, majd a Jungfrau-vasút elsô megállójáig kapaszkodtunk fel, innen én egy sípályán jöttem le a Grindelwaldba vezetô kényelmes szekérútig. Nagyon szép nap volt, és ezúttal nagy szerencsénk volt az idôvel is.

Másnap hajnalban szakadni kezdett az esô, szerencsére reggelre elállt, de a borús idô egészen Bernig megmaradt. Bernben - hétfô lévén - a székesegyház és tornya sajnos zárva volt, de így is kellemes sétát tettünk a városban. Ezután az Emmental-on keresztül értük el Luzernt, ahol a városi séta után (Spreuerbrücke, belváros, Kapellbrücke, Hofkirche, városfal) a híres Gletschergarten-be mentünk el (a gleccsermalmokon kívül az egyik attrakció az Alhambrát mintázó tükörszoba).
Kempingünk este Zürich szélén a tóparton volt.

21-én délelôtt Zürichet jártuk be (Grossmünster és kilátás a tornyából, Wasserkirche, Quai-brücke, Szt.Péter templom a hatalmas órával, Fraumünster Chagall festett üvegablakaival, belváros, különös formájú padok egész sora).
Zürichbôl északra, Schaffhausen felé indultunk, a Schaffhausen határában lévô Rajna- vízeséshez, melyet elôbb a vasúti hídról néztünk meg, majd a Laufen kastélyból egészen a vízesés széléig lehetett sétálni - ez is az út egyik legemlékezetesebb pontja volt! Nem sokkal innen következett egy másik csodaszép hely: Stein am Rhein városa. Itt a háromemeletes keskeny házakat barokk mozgalmasságú festmények díszítik, a kôkeretes, gótikus ablakok között, a kiugró fedett erkélyeken, a csúcsos tetôk oromfalain, mindenütt élénk színû girlandok, jelképes jelenetek láthatók. A házak elôtt díszkutak, oszlopaikon festett szobrok. A turisták tömegétôl eltekintve igazi középkori hangulatot áraszt a város, amely szintén felejthetetlen élményt jelentett.
Stein am Rhein után átruccantunk Németországba, Konstanz városát néztük meg. Visszatérve a svájci oldalra, a Bodeni-tó partján, Altnauban volt a kempingünk.

Másnap elsô megállónk St.Gallenben volt, ahol az óvárosi séta mellett Svájc legszebb barokk templomát, a kéttornyú Stiftskirschét néztük meg. A következô megállónk egy Stein am Rhein-hez hasonlóan hangulatos kisváros, Appenzell volt. Innen Svájc északkeleti részének híres kilátóhegyéhez, a Säntis-hoz mentünk. A hegy lábától, a Schwägalp-tól felvonóval mentünk fel a 2501 m magas csúcsra, szerencsére a felhôk csak a lejövetelünkkor borították be teljesen a hegyet.
Innen a Rajna-völgyébe ereszkedtünk le, és Liechtenstein fôvárosában, Vaduzban álltunk meg. Az Andrássy-bolt már nincs meg, így itt a város feletti hercegi vártól eltekintve semmilyen érdekesség nincs. Kempingünk innen nem messze, Triesen mellett volt.

23-án az autópályán Chur érintésével értük el a híres szurdokot, a Via Mala-t, majd a Julier- hágón (2284 m) át St.Moritz-ba ereszkedtünk le. Itt nem álltunk meg, mert tartalékoltuk az idôt a Morteratsch gleccserre. Ez volt az utolsó felvonózás, a 2970 m magasan lévô Diavolezza menedékházhoz. Fentrôl gyönyörû kilátás nyílt a gleccserre, és a környezô havas csúcsokra (Piz Palü - 3905 m, Piz Bernina 4049 m). Lemásztunk egészen a gleccserig, és közvetlen közelrôl fotóztuk a gleccserhasadékokat ([1], [2], [3]). Ennél szebben nem is búcsúzhattunk volna a hegyektôl.
Még várt ránk egy könnyebb, 2323 m magas hágó, a Bernina-hágó, aztán leereszkedtünk a Poschiavo szélén lévô kempingünkig.

Elôzô este a haditanács úgy döntött, hogy nem mászunk vissza a busszal a Forcola di Livigno hágó felé, hanem délre indulunk. Ez azt is jelentette egyben, hogy Livignot és Bormiot kihagyjuk a programból, de a buszunk ekkorra már olyan nehezen viselte az emelkedôket, hogy ez tûnt ésszerûnek. Így reggel eltöltöttünk egy kis idôt Poschiavoban, majd elindultunk a határ felé. Eddig háromszor léptünk be Olaszországba, most negyedszer azonban kifogtunk egy fiatal bunkó digó határôrt, aki kijelentette, hogy csak akkor léphetünk be az országba, ha rendelkezünk 16 millió lirával. De hogy ez a pénz megvan-e a csoportnak, azt nem is ellenôrizte, csak Miczek Gyuri és az én - a csoporttól szállásra összegyûjtött - pénzemet nézte meg, aztán elvonult valahova. Egy óra elteltével már kezdtünk türelmetlenek lenni, és Miczek Zsuzsi (mint orvos) és Kinga (mint beteg) részvételével eljátszottunk egy színielôadást. Nem tudom, hogy ez hatott-e, mindenesetre negyed óra múlva végre minden magyarázat vagy bocsánatkérés nélkül továbbengedtek minket.
A buszunk fantasztikus tempóban (kb. 16 km/órás átlagsebességgel) küzdötte le az 1883 m magas Tonale-hágó utolsó kilométereit, majd leereszkedtünk Bolzano-ba. Itt egy órát töltöttünk el, majd autópályán indultunk a tervezett kempingünk felé, amit azonban nem értünk el: a buszunknak egy újabb ventillátorlapátja tört le, szétvágva teljesen a hútôrendszert. Kb. másfél óra után megérkezett a vontatókocsi, és a rendôrök megengedték, hogy mi is a busban lehessünk miközben kivontatták a buszt a 4 km-re lévô kijáratig. Az egész mûvelet 3500 német márkájába került a sofôrünknek. Hatalmas szerencsére innen tízpercnyi gyaloglásra volt egy kemping (a hely neve Klausen), és másnap délelôttre a kisegítô busz is megérkezett otthonról. Ez jóval jobb állapotban volt, mint a Neoplan, szokatlan sebességgel ment felfelé az emelkedôkön is.
Elôször az 1375 méteres Brenner-hágón kellett túljutni, majd az osztrák oldalon letértünk az autópályáról egy kis völgybe Oberberg felé, és egy sétát tettünk az 1590 m magasan lévô Oberberg tóhoz ([1], [2], [3]), amelynek jéghideg vizében többen is megmártóztunk.
Nem tértünk vissza az autópályára, így Innsbruck elôtt lentrôl tudtuk fotózni az Európa-hidat, majd Innsbruckban a síugrósánc aljánál álltunk meg. Sajnos a sánc átépítés miatt zárva volt, de innen is szép rálátás nyílt a városra. Innsbruckban két órát töltöttünk el, a városháza tornyából, 31 m magasból élvezhettük az Arany-erkély elôtt lévô térzenét.
3/4 8-kor indultunk el a városból, és másnap hajnali háromkor értünk Hegyeshalomra.



Vissza
Back
Vissza a honlapomra
Back to my Home Page