Töröko.-Szíria-Jordánia

1992.VI.6-28.

6-án reggel 1/2 7-kor indultunk a Ludovika elôl, a karavánt 2 Ikarusz busz, egy VW mikrobusz és egy Peugeot gépkocsi alkotta. Én hetedmagammal a VW-ben kaptam utaztam, a fônök Papp Sanyi volt. A jugoszláviai háború miatt Románia felé indultunk el, Gyulánál léptük át a határt, majd az Arad-Temesvár-Turnu Severin útvonalon este 10-re érkeztünk meg Calafatba. Itt azonban a dunai kompátkelésre igencsak sokan várakoztak, és annak ellenére, hogy a két komp folyamatosan járt, elég lassan fogyott a sor. Várakoztunk, aludtunk egy kicsit, aztán pár méterrel elôrébb gurultunk. Nem mondom, volt már jobb éjszakánk is, és a következô nap is igen keservesen telt el, lévén hogy délután 1/2 5 volt mire végre behajóztunk, még úgy is, hogy egy idô után a rendôrök mellé Kemal, a szír származású tolmácsunk is beállt irányítani.

A bolgár oldalról, Vidinbôl este 6 órakor indultunk tovább, és megállás nélkül hajtottunk Szófián és Plovdivon át a török határ felé. Idôközben csak egy defekt, és egy rendôr akadályozott minket, ez utóbbi gyorshajtás miatt büntetett meg minket kemény 10 Levára.

Hajnali 3-kor értünk a bolgár-török határra, ahol újabb megpróbáltatás várt ránk: a kocsi az egyik útitársnônk papájának nevén volt, és mivel nem volt tôle írásos engedély a kocsi kiviteléhez, nem akartak minket beengedni Törökországba. Ide-oda küldözgettek minket, az egyik szobában például a TV elôtt szunyókáló vámtisztet kellet felkeltenünk, de ô sem volt túl segítôkész, csak kicsit álmos. Papp Sanyi már teljesen kétségbeesett, magában elkönyvelte, hogy vissza kell fordulnunk. Ekkor azonban befutott a két Ikarusz, vele Kemal, aki Sanyinak csak annyit mondott: "Ne ágódj!", és beszélgetni kezdett a vámosokkal törökül. Miután már mindent megtudtak egymás családjáról, Kemal megmutatta nekik az útlevelünket, amiben ingyen török vízum volt, és megkérdezte tôlük, hogy tényleg ki akarnak-e kezden az ilyen magas rangú vendégekkel. Nem akartak, így hát reggel 6-kor továbbindulhattunk.

A következô feladat az volt, hogy Edirnében reggel 7-kor szerezzünk egy új pótkereket, de ez is sikerült. Dél körül érkeztünk az isztambuli kempingbe, ahol éjjel kellett volna megszállnunk, de most csak egy zuhany erejéig lógott be feltûnés nélkül 90 ember, és már menni is kellett tovább. A belvárosi csúcsforgalomban a négy jármû négyfelé szkadt, ami csak azért volt kellemetlen, mert nem volt pontosan megbeszélve, hol fogunk éjszakázni. Az autópályán hajtottunk Ankara felé, és Bolu után pár km-rel megpillantottuk a Miczek-féle buszt az út mellett egy füves domboldalon, itt vadkempingeztünk. Közben kicsit aggódtunk a másik busz miatt, de gondoltuk, Gábris Gyusziék megoldják a feladatot. Reggelre aztán ôk is elôkerültek, és kiderült, az ô táborhelyük a miénknél is kellemesebb volt. Mindenesetre innen már együtt indultunk tovább, és elsô megállónk a Tuz Gölü partján volt. Ez egy sós tó, melynek a fenekét nagyon szép sókristályok alkotják, így a járás a térdig érô vízben egy kicsit macerás, de a rettenthetetlen ásványgyûjtôket ilyen csekélység nem tarthatta vissza.

Du. 5-re értük el Kappadókia nevezetességét a Göremei mésztufa kúpokat. Üchisar és Zelve volt a két hely ahol megálltunk: ez a táj tényleg fantasztikus, kár, hogy túl sokat nem idôzhettünk itt.

Egy közeli kempingben szálltunk meg, ahol kaptunk egy kiadós záport. Este sétáltunk a kisvárosban, ahol még éjfélkor is nyitva voltak a szônyegeket árusító üzletek, néhány útitársunk nem kis örömére.

10-én reggel 7-kor indultunk a szír határ felé, és bár sietnünk kellett, sikerült Papp Sanyit rávenni, hogy álljunk meg Derinkuyu-ban, és nézzük meg a földalatti várost. Ennyi elônye volt a mikrobusznak: sokkal könnyebben tudtunk rögtönözni. Csak két szintet jártunk be a nyolcból, de így is ízelítôt kaptunk milyen is lehetett itt annak idején az élet több ezer ember számára.

Adana felé mentünk tovább, és az út nagyon szép helyen, a Taurus hegységen vezetett át. Egy útmenti kis vendéglôben ebédeltünk - volt rá idônk, mivel a meredek emelkedôkön sokkal gyorsabbak voltunk a buszoknál. Nem sokkal Adana elôtt találtunk egy szabályos kis kanyont, itt természetesen megálltunk fényképezni.

Elértük a tengerparttal párhuzamos autópályát: kétszer négy sáv, forgalom alig. Megpillantottuk a tengert, de ez csalódást okozott: az Iskenderuni-öböl tele van ipari létesítményekkel, a szmog beborította az egész parti sávot.

Rövid megállót tartottunk Iskenderunban, majd Antakyán át elértük a szír határt. Az utolsó kilométereket szögesdrótok és ôrtornyok közt tettük meg, ami nem volt éppen felemelô érzés. A határon csekély 6 óra alatt jutottunk át, ezalatt a szír oldalon kényelmesen meg tudtunk vacsorázni. Éjjel 11-re érkeztünk meg szálláshelyünkre az Aleppo-i kempingbe. A sátrat már nem volt energiánk felverni, gondoltuk, úgyis meleg van. Ez igaz is volt, de a szúnyogok sajnos nem vették figyelembe, hogy éjjel aludniuk kellene, így néhányan igencsak összecsípkedve ébredtek.

11-én délelôtt Aleppót néztük meg. Elôször a várba mentünk be, amely uralja a várost egy félig mesterségesen összehordott domb tetején. A városban az utcán mindenfelé kosz és mocsok volt, ugyanis épp egy iszlám ünnepre érkeztünk, melynek keretében a szegényeknek húst osztottak, ami azt jelentette, hogy az utcákon vágták le a birkákat. Hogy ez milyen fenséges illattal jár a 30 fokos melegben, azt el lehet képzelni.

Az ünnep miatt mindenki az utcán tartózkodott, és szerény kis csoportunk megjelenése némi feltûnést keltett. Néhány hölgy nem vette komolyan, hogy lehetôleg ne ujjatlan blúzban korzózzanak, és igencsak zokon vették, mikor a helyi sihederek megtapogatták ôket. Kemal megpróbálta védeni a csoportot, amely némi szóváltással járt. A csordaszellemet megunva Timár Gáborral önállósítottuk magunkat, ketten bolyongtunk a szûk sikátorokban, és a kutya sem törôdött velünk, kivéve egy helyi biztonsági embert, aki egy fényképes igazolvány felmutatása után ragaszkodott ahhoz, hogy Gábor felnyissa az oldaltáskáját, ám miután bomba helyett csak egy fémkulacsot talált, továbbengedett minket. Megnéztük a nagymecsetet legalábbis a belsô udvart, mert magába a mecsetbe az ünnepi ima miatt nem mehettünk be. Az udvarra egyébként a lányokat is beengedték miután felvették a kapuban osztogatott fekete csadort.

Du. 1-kor indultunk tovább Hama felé, ennek a városnak a nevezetességei a hatalmas vizikerekek. Késô este érkeztünk meg Damaszkuszba, szállásunk egy aránylag kényelmes kollégiumban volt.

12-én reggel szír kísérôinkkel az Antilibanon-hegység felé indultunk. Elôször a Seydnaya közelében lévô zarándokhelyre, Éliás próféta templomához mentünk el, majd a Seydnayában lévô nagy templohoz, ahol éppen keresztelôket tartottak sorban egymás után, melyekre állítólag már napokkal elôbb megérkeztek a családok.

Seydnayából Maloulába mentünk, elôtte megálltunk egy kis hasadéknál. A várost elôször fentrôl néztük meg, majd gyalog sétáltunk le egy szurdokon keresztül a Szt.Tekla templomhoz. (Itt van egy fantasztikusan szép hely, egy sziklaüreg, benne egy terebélyes fával, rajta madarakkal.)

Délután Damaszkusz keresztény negyedében sétáltunk, este pedig a város feletti dombra mentünk fel, ahonnan szép rálátás nyílt a városra. Itt az út mentén végig kint ültek a maguk által hozott kempingasztaloknál a városiak, és a kilátást meg a hûs levegôt élvezve vacsoráztak.

13-án a sivatagi oázisba, Palmyrába (Tadmor) látogattunk el. Az út kopár, kôsivatagos tájon vezetett át, érdekes volt az egyik útelágazásnál a tábla, mely Bagdad felé jelezte az irányt. Útközben elhaladtunk egy kis forrás mellett, ahol beduin kislányok éppen nagymosást végeztek, majd szír kísérôink egy nagyszerû programról gondoskodtak: egy foszfátbányát tekinthettünk meg. Mi a mikrobusszal azonban ismét renitensek voltunk: a bánya udvarára behajtva 180 fokos fordulatot tettünk, és mielôtt a sorompót leengedték volna, kislisszoltunk. Így amíg a többiek a szír bányaipar büszkeségével ismerkedtek, mi egy kissé távolabb fociztunk egy jót.
Palmyrában a múzeumok megnézése után a legmelegebb órákat egy beduin sátor alatt töltöttük el, aztán indultunk a romváros bejárására. Errôl a helyrôl csak felsôfokon lehet beszélni, ez a leglenyûgözôbb ókori romváros amit addig láttam (és késôbb is csak a líbiai Leptis Magna veheti fel vele a versenyt). A város feletti dombon egy XVII.századi arab kastély áll - felmásztam oda, de bemenni sajnos nem lehetett, viszont a kilátás megérte a fáradtságot.

Palmyra gazdagságát a víznek köszönhette, a forrásban, mely langyos, kénes vizû, mi is megfürödtünk: a derékig érô víz egy hosszú barlangban folyik át.

Este 11 volt mire visszaértünk Damaszkuszba, másnap pedig 9-kor indultunk tovább, és két óra alatt elértük a szír-jordán határt. A jordán oldal kellemes meglepetést okozott, bár az ügyintézés itt is lassan ment (összesen 4 óra 40 percet vett igénybe a határátlépés), de az egész hangulat elütött a szírtôl, minden rendezettebbnek tûnt. Hogy mást ne említsek a határôrök itt egységes egyenruhát viseltek, nem úgy, mint a szír oldalon, ahol elôfordult, hogy egy kockás inges, kezében géppisztolyt lóbáló ficló irányítgatta a kocsinkat ide-oda.

Szép hegyi úton mentünk Amman felé, útközben rövid idôre megálltunk Jerash romjainál, de Palmyra után ez már nem volt különlegesen nagy élmény. Este 7-re értünk Ammanba - legalábbis mi a mikrobusszal - és amellett, hogy meghoztuk az esôt, ami igen ritka ilyenkor, még a szállásunkat, a Hotel Region-t is meg kellett találni. Több helyen is érdeklôdtünk, végül egy taxis vezetett el minket a tetthelyre. A szálloda elég kényelmes, a szobákban lévô színes TV-n például a foci EB meccseit is lehetett nézni.

15-én reggel Madabába indultunk, melynek nevezetessége egy keresztény templom padlóján lévô mozaik-térkép, amely az elsô ilyen térkép a Közel-Keletrôl. Ezután a Nebo hegyen lévô kis kolostorhoz hajtottunk fel, Mózes innen mutatta meg népének az Ígéret Földjét. Innen már látszott a Holt-tenger, és mi gondoltunk egy merészet, nem mentünk vissza arra, amelyrôl jöttünk, hanem egy meredek szerpentinen elkezdtünk ereszkedni a tenger felé. Ez pillanatnyilag jó ötletnek tûnt, ám egy idô után az út lassan elfogyott, és mi ott álltunk a sivatag közepén egy beduin sátor elôtt. Szerencsére tudtuk a közeli kis település - Al Rama - nevét, és a beduin a karjával mutatta, menjünk csak bátran tovább. ô persze nyilván a tevékhez volt szokva, a VW mikrobusz viszont nem egy kifejezett terepjáró. A végén ki kellett szállnunk, ez segített annyit, hogy a súlyunk nélkül el tudott zötykölôdni a faluig, mi pedig gyalogoltunk egy jót. Végre leértünk a faluba, s innen már közel volt a Holt-tenger. Katonai ellenôrzôpontokon áthajtva értük el a partot: az egyik oldalon a Holt-tenger, a másikon sziklafal, ahonnan egy helyen melegvizû forrás ömlik a tóba. Ez egy ideális hely volt lemosni magunkról a Holt-tenger sós vizét. A patak kisebb-nagyobb medencéket alkot, köztük kis vízeséseken ömlik alá a víz, és mindez a hatalmas sziklafalak tövében. Mit mondjak: megérte a fáradtságot, ráadásul, mint késôbb kiderült, az egész csoportból csak mi jutottunk el ide. Újabb jópont a Sanyibusznak! Papp Sanyi egyébként roppantul élvezte a Holt-tengert, végre úszótudás nélkül is bátran bemerészkedhetett a vízbe.

Ammanba visszatérve kis városnézést tartottunk. Amman több dombra ápült nyüzsgô nagyváros. Fôterén, az amfiteátrum elôtt, este nagy élet folyt, mintha a fél város itt korzózott volna.

16-án kora reggel indultunk a Vörös-tenger felé, de elôtte várt ránk az egész út egyik legszebb programja, a Wadi Rum. A turistaközpontból terepjárókon lehet eljutni a legszebb sziklaalakzatokhoz, a leghíresebb közülük talán a Stone Bridge. Csak arra kellett vigyázni, nehogy útközben leessünk a terepjáró platójáról, tekintve, hogy a sofôrünk, egy 13 éves fiú láthatóan meg akarta mutatni, hogy ô tud a leggyorsabban hajtani. A végén neki kellett fizetnünk, és ez egyike volt azoknak a helyeknek, amely feltétlenül megérte a pénzt, akár több napot is el lehetne itt tölteni.

Késô délután érkeztünk a Vörös-tengerhez, az eléggé lepusztult, de emiatt nagyon olcsó Aquaba-i kempingbe. De kit érdekelt a kemping, amikor a víz kristálytiszta, és a parttól alig pár méternyire fantasztikus korallpadok húzódnak. Itt egy úszószemüveggel órákat el lehet tölteni a szebbnél szebb színes korallokat bámulva. Néhányan persze nem elégedtek meg a látvánnyal, Tivadar nevû sofôrünk elhatározta, hogy hoz haza egy kis emléket. Annak rendje és módja szerint letört néhány kisebb darabot, és hogy a keze szabad maradjon, a korallokat a fürdônadrágjába tette. Nem tudta, hogy a korall csalánozó: Miczek Gyuri orvos feleségének néhány injekciójába került, hogy lelohassza a duzzadt testrészt.

Ha a Wadi Rum az út egyik csúcspontja volt, akkor nem kellett sokáig várni a következôre. Másnap egy Aquaba-i ebéd után indultunk Petrába. Sajnos a mi kisbuszunk megkapta a második defektjét a felforrósodott aszfalton (milyen jó, hogy gondoskodtunk Edirnében a pótkerékrôl), így csak este 6-ra érkeztünk meg, de legalább már nem volt akkora hôség. Petra sziklavárosa ([1],[2],[3],[4],[5],[6],[7]), szintén fantasztikus élmény: a bejárattól mintegy 2 km-t kell gyalogolni egy szûk szurdokon keresztül, míg egyszer csak kiszélesedik a vülgy, és a hasadékkal szembeni falon ott a sziklába vésett templom. A város még csak ezután kezdôdik: sok-sok sziklába vájt (tökéletes téglatest alakú) helység, sötétedésig épp hogy be tudtuk járni az egészet.
Este a szállásunk egy közeli, nem túl elegáns szállodában volt.

Másnap a Királyok Útján indultunk vissza észak felé, elsô megállónk Shoubak vára volt. Ez elég romos állapotban volt, amikor ottjártunk épp feltárási munkákat végeztek benne. Dél körül értük el Karak városát, amely hozzáépült a dombtetôn lévô várhoz. Sajnos sokat nem idôzhettünk, mert a többi busszal 4 órára volt megbeszélve a találkozó a határon. Egy a térképen nem jelzett autópályán haladtunk északi irányba, amely szinte teljesen kihalt volt. Hogy miért, az a végén derült ki: az út egy kerítésben végzôdött, és egy katona felvilágosított minket: No way from here. Kiderült, hogy a jordánok megépítették a maguk szakaszát, a szírek viszont még nem. Ezért vissza kellett fordulni, a régi út elágazásáig, így kis késéssel érkeztünk a határra. De sietségre nem volt ok, a már idefelé megismert nyugalmas tempó most sem volt gyorsabb, 4 és fél óráig álltunk a határon. De ez nem olyan volt, mint pl. Calafatban, itt miközben valaki a papírokat intézte, a többiek a pálmafák árnyékában akár kényelmesen meg is vacsorázhattak. Éjfél elôtt nem sokkal érkeztünk vissza Damaszkuszba, szállásunk ugyanaz volt, mint pár napja.

Másnap szír tévések kíséretében a Golan-fennsíkra tettünk egy kirándulást, útközben szép rálátás nyílt a Hermon-hegység hófödte 2800 m. magas csúcsaira. Egy osztrák ENSZ ellenôrzési ponton áthaladva érkeztünk meg Quneitrába, amely 1973 elôtt a környék központja volt, akkor azonban az izraeliek mielôtt kivonultak volna, földig rombolták a várost, a szírek pedig meghagyták mementónak. Egészen a demarkációs vonalat jelzô szögesdrótig mentünk elôre, ahol a tévések Gábris Gyuszit interjúvolták meg, mi a véleménye a látottakról. Gyuszi igyekezett óvatosan fogalmazni, és elmondta, hogy a háború bizony csúnya dolog.
Ezután Bosrába mentünk, aminek látványossága a szinte teljesen ép ókori amfiteátrum. Visszfelé egy fiatal, 12000 éves vulkáni területen haladtunk át, közben megálltunk Sweida városában és egy múzeumot látogattunk meg.
Damaszkusz elôtt nem sokkal megálltunk Zenobiában, ahol a siíták egyik szent mecsetje áll (Zenobia Mohammed lánya volt). A mecsetben rengetegen voltak ima idején, bent mozdulni is alig lehetett miközben bámultuk a töménytelen mennyiségû arany díszítéseket, pompás csillárokat.

20-án damaszkuszi városnézés volt a program: Citadella, Omayad mecset (amely nagy méretû, de belül teljesen dísztelen, mivel régebben többször is kiégett), Szt. Pál kápolna, bazárok, sikátorok.
Este a tisztiházban volt a búcsúvacsora, ahol a szíriai kísérônknek, aki a földrajzi társaság egyik vezetôjének mondta magát, egy magas rangú katonatiszt betisztelgett... A vacsora egyébként jó volt, a végén még jégkockákkal hûtött gyümölcsöket is felszolgáltak, és valószínûleg innen eredt a társaság nagy részére másnap rátörô hasmenés. A dolog nem volt súlyos, de azért jó páran nem igazán tudták élvezni a Közel-Kelet legnagyobb lovagvárát, a Crac des Chevallier, és a mellett lévô Szt. György kolostor látványát. Estére érkeztünk a tengerpartra, Lattakiába, ahol nagyobb katonai sátrakban volt az alvóhelyünk.

Másnap édes semmittevés a tengerparton, fûszerezve egy rövid hajókázással. Volt ugyan a közelben egy romterület, de ezt tényleg csak a legelszántabbak nézték meg, a többség erôt gyûjtött a hátralévô napokra.

23-án reggel 9-re érkeztünk a szír-török határra, érdekes módon ez a hegyi határátkelô korántsem mutat olyan félelmets képet, mint az, ahol beléptünk Szíriába. Mivel Szíriában a gázolaj nevetségesen olcsó, de kivinni az országból nem lehet, ezért az egyik busz sofôrje azt a trükköt találta ki, hogy két kannát a mi mikrobuszunkba rejti el a csomagok közé, mondván nálunk úgysem fogják keresni. Viszont a helyszûke miatt az egyik lány bôröndjét át kellett tenni az ô csomagtartójukba, persze csak a határátkelés idejére. A probléma csak az volt, hogy a török oldalon nem akartak beengedni minket, mivel nem rendelkeztünk a megfelelô orvosi pecséttel. Ezt a nagyon komoly problémát persze meg lehetett oldani, nekünk ez a vámtiszttel történô alku után 10 dollárunkba került. Lehet, hogy azért úsztuk meg ilyen olcsón, mert a vámosok már a nagy buszokra kacsintgattak, tény az, hogy tôlük pofátlanul sokat kértek. Emiatt az alku nagyon elhúzódott, és mi úgy döntöttünk, kicsit elôre megyünk, nehogy a vámosok nálunk is kitaláljanak még valamit. Így Antakyában volt idônk egy kiadós ebédre és egy kis városnézésre. Közben vártuk, hogy feltûnjenek a buszok, de hiába, és egy idô után nem tudtauk, vajon elôttünk vannak-e, vagy mögöttünk. Mindez persze nem lett volna különösebben érdekes, de Mártinak kezdett hiányozni a bôröndje, igaz viszont, hogy volt két kanna gázolajunk.

A tengerparton hajtottunk nyugat felé, és este egy mellékúton vadkempingeztünk. Másnap egy útmenti kis étkezôben megreggeliztünk, aztán kerestünk egy alkalmas kis öblöt a tengerparton ahol úszhattunk egyet.
Az út egészen Alanyáig keskenyen kanyarog a hegyoldalban a tenger fölött, csak idônként ereszkedik le egy-egy öbölnél a tengerpartra. Anamur volt az elsô hosszabb megállónk, ahol a közvetlenül a partra épült várat néztük meg, amely a fekvése miatt nagyon hangulatos.
Délután 1-re értünk Alanyába, ahol egy egészen elôkelô étteremben ebédeltünk, aztán felhajtottunk a város feletti dombon lévô várba. Ez a vár jobbára csak falakat jelent, de a kilátás nagyon szép a tengeröbölre és a városra. Alanya tengerparti sétánya is rendezett, pálmafák, ligetek sorakoznak a szállodák elôtt. 5 óra felé indultunk Antalyába, de elôtte még útba ejtettük a Manavgat vízesést.
Késô lett, mire Antalyába értünk, és miután a buszokat és a megbeszélt kempinget hiába kerestük - a helyiek ide-oda küldözgettek minket - egy igen szerény kempingben éjszakáztunk, ahol rajtunk kívül senki sem volt, viszont lehetett Rakit kapni, ami Timár Gábor gyomrának kifejezetten jót tett, mivel ô még érezte a damaszkuszi búcsúvacsora hatását.

Másnap elhagytuk a tengerpartot, és miután elhaladtunk egy a Tuz Gölühöz hasonló sós tó mellett (Acigöl), du. 2-re érkeztünk Pamukkálébe, ahol végre rátaláltunk a buszokra, és Márti nagy örömére elcseréltünk két kanna gázolajat egy bôröndre.
Pamukkale tényleg szép, csak egy kicsit sok a turista és az ezzel járó felhajtás. Szerencsére a kempingben volt úszómedence, és erre most tényleg nagy szükség volt, mert a vakító fehér kövek között igencsak nagy volt a hôség.

26-án kora reggel indultunk a Dardanellák felé, útközben csak Trójában álltunk meg, amely igazi látnivalót a turistáknak felállított falovon kívül nemigen kínál.
Du. 5-re elértük Canakkalét, és a kompon átkeltünk Európába. Szállásunk egy tengerparti kempengben volt, sajnos az idô elromlott, éjjel komoly vihar áztatta el a sátrakat. Viszont este egy sör mellett meg tudtuk nézni dán-német foci EB döntôt, és a helyiek nem kis örömmel fogadták a németek vereségét.

27-én már hazafelé indultunk. Ezúttal úgy döntöttünk, vállaljuk a veszélyt, és Szerbia felé jöövünk. Mint kiderült, ez jó döntés volt. A határokon simán átjutottunk, a Nis-Belgrád autópályán éjszaka gyorsan végigdöngettünk a buszokkal konvojban, és csak néha állítottak meg katonák, megkérdezték van-e nálunk fegyver, aztán továbbengedtek. 28-án hajnali 5-re értük el Tompánál a magyar határt.