SKANDINÁVIA
1995. Júl. 7-30.

Az idei Miczek-túra célpontja Skandinávia, az északi-fok (Nordkapp) volt. 3 busz indult el, a miénk volt a vadkempinges busz, a sofôrök Tivadar és Kocsis Tibi, a buszfônök Rigóczki Csabi volt.

7-én este 7-kor indultunk a Ludovika elôl, 9 óra körül léptük át a szlovák határt, majd hajnali 2-kor Jablonkánál a lengyelt. Másnap reggel 9-re érkeztünk meg Varsóba, ahol kissé álmosan az óvárosban és a Visztula-parton sétálgattunk, majd kora délután indultunk tovább. Esti szállásunk a Mazuri tavaknál, Olsztyn mellet egy tóparti kempingben volt, és még maradt idô megfürdeni a nagyon kellemes hômérsékletû tóban.

9-én kora reggel indultunk az orosz határ felé, ahol egy idegenvezetô várt ránk, aki végigkalauzolt minket Königsbergben (Kalinyingrádban). A városra nem lehet azt mondani, hogy szép lenne: egyedüli látnivalója egy újjáépítés alatt álló, belül romos katedrális. De a városban a fôtéren még állt a Lenin szobor, és megmutattak nekünk egy 30 éve épülô, igen ronda épületet, mely ha valaha elkészül, irodaházként fog szolgálni.
A városból a litván határhoz mentünk, ahol kiderült, hogy fizetni kell a kilépésért. Hosszas vita után sikerült lealkudni a kért összeget, így 1/2 6 felé folytathattuk utunkat. Litvánián csak áthajtottunk, és este 9 felé értük el a lett határt. A szinte üres utakon este 11-re érkeztünk meg a Riga melletti Jurmalába, ahol a szállásunk volt. ám ezzel volt egy kis probléma: a szálláshely egy üdülô melletti füves térség lett volna, de a gondnok errôl semmit sem tudott, Miczek Gyuriék busza pedig, ahol a foglalásról szóló fax volt, csak éjfél után került elô az üdülô fônökével, így végre felverhettük a sátrainkat.

Reggel egy gyors rigai városnézéssel kezdtünk, a belsô, óvárosi rész egészen hangulatos. 11-re már a lett-észt határon voltunk, így korán megérkeztünk Tallinnba, és itt volt idônk egy hosszabb városnézésre. Tallinn nagyon kellemes meglepetést okozott, ez volt utunk során az egyik legszebb, leghangulatosabb város. Egyetlen hibája az volt, hogy nem találtunk egy olcsó, helyi kis éttermet, így kénytelenek voltunk McDonaldsban enni.
A kompunk du. 6-kor indult, és 3 1/2 óra alatt ért át Helsinkibe. Leszálláskor érdekes volt látni, ahogy a kissé kapatos finnek kis kézikocsikkal görgetik le a hajóról ládaszámra a söröket és egyéb szeszes italokat.
11 óra elmúlt már mire a kempingbe érkeztünk, de még mindig világos volt, és késôbb sem sötétedett be teljesen.

11-én Helsinki volt a program: a belváros, a székesegyház, Uszpenszkij székesegyház, kikötô, Nemzeti Színház, Olimpiai Stadion tornya, Sziklatemplom (hangulatos gitárjátékkal). Az árakat nézve megállapítottuk, hogy itt bajosan fogunk étterembe menni, a legolcsóbb kaja valamilyen karfiol volt 65 finn márkáért, ez kb. 2000 Ft-nak felelt meg, így maradt a szokásos esti fôzôcske a kempingben.

12-én továbbindultunk, az elsô megállónk egy ódón hangulatú kisvárosban, Porvoo-ban volt, melynek fô nevezetessége a színes faházak. Ezután Askolánál egy rövid sétát tettünk a különlegesen látványos gleccsermalmokhoz. A következô megállónk Lahtiban volt, ahol a Salpausselkä végmorénára épült sísánc 80 m-es tornyába mentünk fel. Fentrôl már látszottak a tavak, és nemsokára elértük a Saimaa tó partját, ahol rövid idôre megálltunk Lappenrantában.
Ezután már vadkemping helyet kerestünk, és egy mellékúton leálltunk egy aránylag sík terület mellett. Levertük a sátrakat, megvacsoráztunk, páran megfürödtünk a tó jéghideg vizében, mikor jöttek a rendôrök, és udvariasan közölték, hogy a terület tulajdonosa nem engedi meg, hogy itt táborozzunk. Ellenben mutattak egy helyet, a fôúton egy benzinkút mögött, ahol az erdô szélén újra felverhettük a sátrakat, így végül is nyugodtan telt el az éjszaka.

13-án reggel elôször Parikkala mellett egy növény- és madárrezervátumot néztünk meg, majd pedig a Punkaharju ózon sétáltunk végig. Ezután Kerimäkiban a világ legnagyobb fatemplomát néztük meg, majd következett Savonlinna az Olavinlinna várral, ahol angol nyelvû vezetés mellett mehettünk fel a tornyokba. Innen Valamo felé indultunk, és útközben egyszercsak egy kompon találtuk magunkat: ahogy megállás nélkül ráhajtottunk a fedélzetre, már indult is, 3 perc alatt átért a túlpartra, és mindezért fizetni sem kellett.
Valamo-ban megnéztük az ortodox kolostorhoz tartozó templomot, majd indultunk tovább a Koli-hegy felé. Itt jó sokáig fel lehetett menni busszal, a parkolóból pedig kiépített úton, lépcsôkön sétáltunk fel a 347 m magas csúcsra. Késô volt, a Nap alacsonyan állt, és így különösen szépen világította meg az alattunk lévô tavakat. A kempingünk is egy ilyen tó partján volt, és végre kipróbálhattam milyen érzés a forró szaunából a jéghideg tóba beugrani.

14-én reggel hûvös idôben indultunk el a Rokua Nemzeti Parkhoz, ahol egy kb. 7 km-es sétát tettünk egy kis tóhoz, meg egy kilátóhoz a zúzmós, homokos talajon. Itt már rengeteg szúnyog volt, mint ahogy szinte végig az utunk során.
Egy rövid idôre megálltunk Ouluban, aztán tettünk egy kis kitérôt a finn-svéd határfolyó, a Tornio vízeséséhez (vagy inkább zuhogójához) Kukkolában. Rovaniemi elôtt egy mellékút szélén találtunk egy elég kellemes vadkemping helyet, természetesen rengeteg szúnyoggal.

Másnap reggel a busz nem indult: az aksija lemerült. Hosszú idô után végre sikerült egy kis teherautót elôkeríteni amelyik megbikázta, csak közben annyira belesüppedt az útmenti árokba, hogy végül a mi buszunknak kellett kivontatnia onnan.
A Rovaniemi megállónk kissé hosszabbra nyúlt a tervezettnél, mivel Tivadar lábát megcsípte valami, és orvoshoz kellett vinni, de így legalább megnézhettük a templomot, melynek oltárképe igazi északi hangulatot sugárzott.
Rovaniemi után átléptük a Sarkkört, majd a Kekkonen Nemzeti Parkban az 540 m magas Kiilopää tunturit másztuk meg.
Szállásunk Ivalo mellett volt, és itt már egész éjjel fent volt a Nap.

16-án elsô megállónk Inariban a tó partján volt, aztán átkeltünk Norvégiába - gyalog sétáltunk át a határfolyó, a Tenjoki fölött. A túloldalon Karasjoki-ban álltunk meg, ahol a lapp múzeumot néztük meg. Innen nagyon szép tájon, a Jeges-tenger partján haladtunk északra, és megálltunk egy nagyon klassz helyen, Trollholmsundban, ahol a dolomit alakzatokat a néphit megkövesedett trolloknak képzeli el.
45 perc alatt keltünk át komppal Kafjordból Horningsvagba, az északi-fok szigetére. Elôszôr Gjesvaer-be, egy festôi helyen fekvô kis halászfaluban álltunk meg, ([1], [2], [3]) valószínûleg itt fekszik a világ legészakibb futballpályája. Visszafelké megálltunk még fényképezkedni egy nagyobb hófoltnál, aztán irány a Nordkapp! Magára a sziklára elég borsos belépô ellenében lehet csak bejutni, és bent nyüzsögnek a turisták. Sajnos az idô felhôs volt, így nem bújt elô az éjféli Nap, de a turistacentrumban így is el lehetett tölteni az idôt (pl. diavetítés az északi fényrôl).
Éjfél után indultunk vissza, hajnbali 2 órakor átkompoltunk, és rövid idôre megálltunk a szemerkélô esôben Hammerfestben, a világ legészakibb városában. (A megállás igazi okát nem a városnézésben, hanem Miczek Gyuri bélmûködésében kell keresni...)
Reggel 1/2 9-re értünk Altába a kempingbe. Alta nagy területen fekvô, eléggé jellegtelen város. Délután a kis síugrósánchoz sétáltunk el, ahonnan viszonylag szép volt a kilátás.

Végre rendesen kialudtuk magunkat, ám reggel barátságtalan, esôs idô fogadott. Szerencsére az esô elállt, mikor megkezdtük gyalogtúránkat az öksfjord egyik ágához, az Isfjord végében lévô gleccserig. Az út nehéz volt (jelzi ezt Menczigár Feri kéztörése), több helyen is a tengerbe ömlô kisebb-nagyobb patakokon kellett valahogy átkelni. De a gleccser megérte a fáradtságot, még a kis gleccserbarlangba is be lehetett mászni, ahonnan a gleccserpatak kiömlik, és kis vízeséssel zuhan a fjord vizébe. ([1], [2], [3])
Esti szállásunk Skibotn mellett volt, a többség kempingezett, de páran inkább kimentünk az erdôbe vadkempingezni.

19-én átmentünk Finnországba, és megmásztuk a lappok szent hegyét, a Kiepisjärvi partján emelkedô Saana tunturit. (Az út abból a kempingbôl indult, ahol Miczek Gyuriék kempingeztek, így visszatérve le is tudtunk zuhanyozni.)
A szúnyogcsapkodással egybekötött hegymászás után visszatértünk Norvégiába, és a fjordok mentén elértünk Tromsöbe, ahol este az északi Fény Planetáriumban néztünk meg egy 40 perces elôadást, ami igencsak megérte a pénzt. Este a várostól pár km-re egy folyó partján vadkempingeztünk (az eldobált dolgokból ítélve valószínûleg ez a hely a városi fiatalok "kocsisora" lehetett....).

20-án délelôtt Tromsöben sétáltunk, délután pedig indultunk tovább Narvik felé, útközben megálltunk egy vízesésnél. Mire Narvikba értünk kisütött a Nap, így hárman (Pipás ágival és Timár Gáborral) felmentünk felvonóval a város melletti hegyre, ahonnan nagyon szép kilátás nyílt, lehetett látni a Lofoten-sziget hegycsúcsait is. Szállásun a kempinggel szemben, az út túloldalán a fák között volt.

21-én egy rövid Narvik-i városnézés után átkeltünk Svédországba, és egy pár km-es gyalogsétát tettünk az Abisko Nemzeti Parkban (folyó, függôhíd). Ezután Kirunába mentünk, ám kiderült, hogy a bányába csak másnap lehet lejutni, így Jakkasjärvi mellett, ahol egy ásványkiállítást néztünk meg, egy kis folyó partján zuhogó esôben vadkempingeztünk.

Másnap délelôtt vacak idôben Kirunát néztük meg, illetve az esôre való tekintettel, inkább az üzleteket jártuk végig. Délben a bánya buszával lementünk a vasbányába, ahol filmet vetítettek a bányáról, bemutatták a gépeket, és még egy kevés vasércet is el lehetett hozni.
Ezután indultunk le délre, Luleán, Umeán keresztül, és késô este egy kellemes helyen vadkempingeztünk.

22-én tovább hajtottunk délre, útközben Sundswall-ban (hangulatos belváros) és Uppsalában (dóm, palota, Lynné háza, Egyetem, Gamle Uppsala: régi, XI. századi templom, temetkezési hely) álltunk meg.
Este érkeztünk meg Stockholmba, egy zsúfolt, köves, dombos kempingbe.

A következô két nap Stockholmé volt: Városháza (vezetéssel, torony, kilátás!), Ridderholm-templom (Horthy illetve Ferenc József emléklap), Királyi Palota (ôrségváltás), óváros, Német templom (orgonajáték), Djugarden-sziget, Vasa múzeum (!), City Center (kurd tüntetés).

26-án indultunk tovább dél felé, útközben a Vättern-tó partján, Jönköpingben álltunk meg. Helsingborgban még sétáltunk egyet, aztán egy 20 perces kompolással átkeltünk Dániába, Helsingörbe, ahol kívülrôl néztük meg a híres Hamlet-várat. Este Helsingör határában egy kis hegy oldalában vadkempingeztünk, ahol minden eddiginél több szúnyog volt.

Másnap Koppenhága: hangulatos, nagyon szép város (Városháza-torony, Stroget, Erotika múzeum, Postamúzeum, Nyhavn, Márvány Templom, Amalienborg, Gefion-szökôkút, a kis Hableány, Citadella, Királyi Kertek, Rosenborg Palota, ásványtani múzeum, Christianborg Palota, Királyi Könyvtár, "Believe it or not" - múzeum, séta az esti Stroget-en, majd a piroslámpás negyeden át gyalog vissza a kempingbe).

28-án délelôtt megnéztük a Carlsberg sörgyárat (természetesen kóstolóval), aztán indultunk Németország felé. A kompút Rodbyhavn és Putgarden között kb. 1 óráig tartott. Délután Lübeckben sétáltunk, ami nagyon hangulatos kisváros. Este a város melletti kempingben aludtunk, ahová eleinte nem is akartak beengedni, mondván, hogy nincs elég hely, de aztán bekönyörögtük magunkat, és az elôírtnál jóval kisebb helyen összezsúfolódtunk - de legalább féláron megúsztunk a szállásköltséget.

Másnap indultunk hazafelé, útközben Hamburgban álltunk csak meg, a Reeperbahn környékén. A berlini körgyûrûn dugóba kerültünk, így egy kis kitérô erejéig le kellett térnünk az autópályáról, de aztán különösebb kaland nélkül, a Berlin - Drezda - Prága - Pozsony - Rajka útvonalon másnap reggel 1/2 8-kor értük el a magyar határt, és 11-re voltunk Pesten.

Nagyon hosszú (kb. 9500 km), de a szokás szerint nagyon szép út volt.