Szardínia, Líbia, Tunézia, Szicília
Szardínia, Líbia, Tunézia, Szicília, 1996. VIII.6-31.
1. Szardínia
Ezúttal csak egy busz vágott neki az újabb kalandnak, s
ebben nagy szerepe volt, hogy sokakat elijesztett Líbia. Pedig
az elôzményekbôl lehetett sejteni, hogy az utunk alaposan meg lesz
szervezve, és csakúgy, mint két éve Szíriában, a helyiek most sem
fognak magunkra hagyni...
Szokás szerint egész éjszaka utaztunk, és másnap délben
értünk a Róma elôtt lévô Trasimeno-tóhoz, és a fürdés után
sétáltunk egyet Castiglione del Lago városában. A következô
megállónk Orvietóban volt, ahol siklóval mentünk fel a domb
tetején fekvô kisvárosba. Orvieto fô látványossága a kétféle
kôbôl, gránitból és mészkôbôl épült dóm, melyet kívülrôl gyönyörû
falfaragások borítanak.
Este 11-kor indult a komp Civitavecchiából Szardínia
szigetére. Reggel 8-kor érkeztünk meg Olbiába, ahol a San
Simplicio gránittemplomot néztük meg, majd a tengerparton
indultunk dél felé. Elsô megállónk a Posada határában épült
XI.századi toronynál volt (Castello della Fava). Dél körül egy
Santa Lucia nevû városkánál fürödtünk, majd szemerkélô esôben
értük el a Capo Comino fokot, kempingünk pedig innen nem sokkal
délre volt (sátorverés egy kiadós felhôszakadás után).
Másnap délelôtt elôször egy nurágé romjait néztük meg (Serra
Orrios), aztán a tengerparttal párhuzamosan haladtunk meredek
hegyi utakon. (Egyszer Miczek Gyuri szólt, hogy nézzünk le
jobbra, milyen szép a folyóvölgy, mire egy kissé remegô nôi hang
megkérdezte: De ugye nem kötelezô?) Ebédidôben a 1017 m. magas
Genna Silana hágón voltunk, ahonnan ismét leereszkedtünk a
tengerpartra, és S.Maria Navarrese-nél egy klassz strandon
fürödtünk. Innen Arbataxba mentünk, melynek látnivalója a szürke
gránitszikla, melybe vörös porfir települt be. Ezután a sziget
belseje felé haladtunk, és csak pár percre álltunk meg egy kis
faluban, Villanova Strisaliban, mivel az egyik lány kijelentette,
hogy sürgôsen haza kell telefonálnia (ezt egyébként minden nap
megtette). Az Alto del Flumendosa folyóból felduzzasztott
víztároló partján vadkempingeztünk, így este édesvízben tudtunk
fürdeni.
Másnap a hegyek között vezetett az út, átmentünk az 1246 m.
magas Correboi-hágón, aztán egy útmenti forrásnál ebédeltünk
Meana Sardo határában. Délután Barumini közelében egy újabb
nurágét néztünk meg, itt viszonylag épségben megmaradt a föld alá
épített lakóegyüttes. Ezután már a sziget déli része felé
haladtunk, és elhagyva Cagliarit, San Margheritánál
kempingeztünk, ahová a buszunk nem túl könnyen jutott be: elôször
egy kocsit kellett félretolnunk, aztán egy terepjárót vontattak
odébb pár métert egy traktorral, végül az egyik kanyarban a tulaj
egy kisebb fatörzset is kivágott a kedvünkért. Sôt, azt is
megtette, hogy mivel másnap vasárnap volt, elkérte egy közeli kis
templom kulcsát a számunkra, és Árpád atya tartott nekünk misét.
Kora délután egy fôníciai romterületet néztünk meg Nora
közelében, aztán városnézés következett
Cagliariban, melynek kikötôjébôl este
indult a hajónk - Trapani érintésével - Tunézia felé. Másnap este
jó két órás késéssel kötöttünk ki Tuniszban. Az útlevélvizsgálat
a szokásos arabos tempóban folyt, így már 10 óra elmúlt, mikor
végre kijutottunk a kikötôbôl. Szállást nem lett volna értelme
keresni, így inkább az éjszakai buszozás mellett döntöttünk.
Éfél után rövid idôre megálltunk El Jem-ben, és a holdfénynél
megnéztük az ókori színház romjait. Reggel pihentünk pár órát
Gábes közelében a tengerparton, aztán indultunk tovább a líbiai
határ felé. Nem sokkal a határ elôtt az út mentén pénzváltók
sorakoznak, akiknél be lehet szerezni líbiai pénzt az ottaninál
sokkal kedvezôbb árfolyamon.
2. Líbia
A szokásos sebességgel folyt a határ átlépése, melyet csak
az gyorsított, hogy megérkezett elénk a fogadóbizottság, így alig
több, mint két óra alatt átléptünk Líbiába. Ettôl kezdve
vendéglátóink szabták meg a programunkat, és tôlük telhetôen
megpróbáltak kitenni magukért. A szállást, és a hihetetlenül
bôséges ellátást mind ôk fedezték. Az már más kérdés, hogy az
elképzeléseink nem mindig egyeztek a programot illetôen, de
kénytelenek voltunk alkalmazkodni. Miczek Gyuri az út szervezése
során felvette a kapcsolatot néhány nálunk végzett - így magyarul
elég jól beszélô - fickóval, ôk elkezdtek szervezkedni, és ennek
következtében csoportunkat hivatalos delegációnak minôsítették.
Mindig ment elôttünk egy felvezetô kocsi egy olyan papírral,
melynek felmutatásával minden - egyébként igen gyakori -
ellenôrzôponton simán átengedtek. Mint késôbb megtudtuk, az írás
azt tartalmazta, hogy mi a líbiai nép vendégei vagyunk, és
mindenki tegyen meg mindent hogy segítsen minket. A buszunkon
viszont állandó utitársunk lett egy - egyébként kedves - arab
fickó, Mohammed, aki szintén elég jól beszélt magyarul. ô
Szombathelyen tanult vasútgépészeti szakközépiskolában (ami azért
érdekes, mert Líbiában egyetlen méter vasút sincs), de hogy most
milyen minôségben dolgozik, azt legfeljebb sejthettük...
Elsô szállásunk Sabratában, a Youth Hostelben volt, az
emeleti teraszról pont rá lehetett látni a kivilágított
amfiteátrumra. Már az elsô este ízelítôt kaptunk milyen ellátás
vár ránk, pedig a késôbbiekkel összehasonlítva ez igen szerény
vacsora volt: hatalmas zöldségtál, arab leves, hatalmas szelet
hús sok körettel, görögdinnye, és a kertben felszolgált jégkrém,
üdítô. Mindenki pillanatok alatt elfelejtette az összes otthon
hallott hasznos tanácsot az ételekre vonatkozólag, és (most még)
befaltunk mindent. A késôbbiekben csak azért nem, mert egy-két
nap múlva egyszerôen telítésbe mentünk át, és képtelenek voltunk
többet enni. Szerencsére az ételek tiszták voltak, így a
széntablettákat félretehettük a következô útra.
Másnap délelôtt a sabratai romterületet néztük meg, ahol az
amfiteátrum, a pun sírtorony, a fürdôk és templomok maradványai
mellett a legnagyobb sikert az ún. hexagonális latrina aratta.
Délután a Nefusa-hegységbe kirándultunk (Yafran városa), útközben
egy ciszternánál a vendéglátóink nagy pancsolást rendeztek, és
kiderült, hogy minden ellenkezô híreszteléssel szemben, ôk még
nálunk is jobban izzadnak. Talán a nagy melegnek köszönhetôen,
visszafelé a felvezetô kocsi kissé elkavart, de így legalább láthattunk
egy szép vádit. Nagy
kerülôvel értünk vissza Sabratába, de ahhoz még idôben, hogy
elmenjünk egy közeli strandra tengerhez fürdeni, nem kis
feltûnést keltve a burnuszos arab nôk között. Egyébként ez a part
volt az egész út legszebb strandja.
Reggel indultunk Tripoliba, ahol a kongresszusi központban
egy fô-fô pártember tartott fejtágítót az amerikai
kizsákmányolásról (érthetô, hogy neheztelnek rájuk, hiszen az
amerikai bojkott, ha nem is teszi tönkre az országot, azért
kétségtelenül érezteti hatását), majd ajándékképpen arab és angol
nyelvû Zöld Könyveket kaptunk. A hivatalos programnak nem volt
vége, mert ezután az egyetemen is fogadtak minket, és csak azután
következett a kimerítô ebéd egy arab étteremben. Ennek
következtében csak késô délután indultunk Misuratába, ahol egy
diákszállóban volt a szállásunk, és ahol persze bôséges
vacsorával vártak...
Másnap aztán következett az egész líbiai út fénypontja:
Leptis Magna. Ez a hatalmas római kori romterület minden általam
eddig látott hasonló helynél nagyobb, jobb állapotban megmaradt
(Septimus Severus diadalíve, Hadrianus fürdôi, Forum, Színház,
Piac, templom stb.). Furcsa érzés volt a tengerparton a ledôlt, faragott
köveken mászkálni, itt lehetett megérezni igazán, mekkora város
is volt ez régen. Az ebéd szokás szerint vagy másfél óráig
tartott, utána a hatalmas Kadhafi képpel díszített múzeumba
mentünk be, majd visszafelé megálltunk egy órára Misurata
központjában.
A legjobb nap után következett a legrosszabb. Vendéglátóink
kitalálták ugyanis, hogy biztos hatalmas élményt szereznek
nekünk, ha elvisznek Ras Lanuf-ba, a térség legnagyobb
olajfinomítójába, ahova külföldieket eddig nem engedtek be. A baj
csak az volt, hogy az út oda-vissza 800 km. volt, és útközben
egyetlen látnivaló akadt, egy kiszáradt tó, egy ún. schott, az
olajfinomító pedig nem nyújtott nagyobb élményt, mint pl.
Százhalombatta (és az mennyivel közelebb van). Mindegy, a lényeg,
hogy (az ebéd után) sikerült kiharcolni, hogy két órát
eltölthessünk a tengerparton, ahol még röplabdázni is tudtunk.
Hazafelé Sirtben egy luxusszállóban kaptunk luxusvacsorát, így
éjfél elmúlt már mire ágyba kerültünk.
A következô napi program: Misurata (szônyegpiac, bazár,
mecset), ebéddel egybekötött látogatás a helyi vasgyárban,
kirándulás egy kis oázishoz, misuratai búcsúvacsora (tevehúsos
kuszkusz).
Másnap indultunk vissza Sabratába. Tripoliban a Dzsamahirija
Múzeum zárva volt, így elegendô idônk maradt az óváros
bejárására, és végre szabadon csavaroghattunk a helyenként igencsak
romos, szûk sikátorokban.
Ebédet egy kiemelt üdülôhelyen kaptunk, ahová a helyi
fejesek mellett a magyar követségrôl is eljött az ügyvivô. Itt
még fürdés közben is vigyáztak ránk, nem tudtunk úgy beúszni,
hogy ne akadjon tíz-tizenöt méternyi távolságra egy kísérônk, aki
szükség esetén kimenthetne minket. Este Sabratában a vacsora után
zenés-táncos búcsúestet rendeztek nekünk, így másnap kissé
fáradtan indultunk a tunéziai határ felé.
3. Tunézia
Ezúttal valamivel több, mint három óráig tartott a
határátlépés, de aztán végre ismét a magunk urai voltunk, annak
ellenére, hogy Mohammed barátunk - ki tudja miért - velünk
tartott. Rövid megálló Zarziszban, aztán a töltésen át Dzserba
szigetére hajtottunk, ahol egy úszómedencés hotel mellett volt
a kempingünk. Este - augusztus 20-a lévén - Árpád atya a pálmafák
alatt ünnepi misét tartott.
Másnap délelôtt elôször Dzserba fôvárosát, Houmt Souk-ot
néztük meg (erôd, kikötô, bazársor, piac, mecsetek), majd pedig
Hara Segiránál a régi zsinagógát (La Griba, azaz "Csodatevô").
Kora délután komppal keltünk át a szárazföldre, és indultunk dél
felé, ám a Medenin-Gábes úton egy bukkanónál a busz egyik
légrugója tönkrement. Árpád atya és Mohammed stoppal indultak
szerezni egy újat, addig mi a busz árnyékában pihegtünk. Hatalmas
szerencsénkre pont egy ciszterna mellett robbantunk le, így némi
locsolkodással kellemesebbé tudtuk tenni a várakozást. Igaz, ez
csak addig tartott, amíg meg nem jelent egy szigorú rendôr, és
felszólított minket, hogy azonnal öltözzünk fel, mert a
fürdôruhánk nem helyénvaló öltözet. Mintegy 5 órás várakozás után
végre elôkerültek Árpádék, és meghozták a légrugót, sôt még
tartalékba is szereztek kettôt. Este Gábesban kempingeztünk, amit
egy kisebb éjszakai homokvihar tett izgalmassá.
Kora reggel indultunk elsô állomásunk, Matmata felé. Ennek
a helynek az érdekességét az adja, hogy a lakásokat a föld alá
építették, így védekezve az általunk is megtapasztalt nagy hôség
ellen. Kora délután érkeztünk meg Douz-ba, és páran szerettünk
volna éjszakára kitevegelni a sivatagba, ám sajnos kiderült, hogy
az ilyen túrákra egy nappal korábban kell jelentkezni, így erre
most nem volt lehetôség. Kárpótlásul a közeli Zaafranet oázisból
egy órás tevegelést lehetett tenni egészen a sivatag széléig,
ahol már valódi homokdûnéket lehetett látni.
Másnap a Schott el-Jeriden átvezetô töltésen mentünk Tozeur-
ba. A kemping elfoglalása után (amely egy kis patak partján van,
aludni pedig pálmakunyhókban is lehetett) Neftába mentünk (ez egy
völgyben fekvô oázis), délután pedig Tozeur-ban
sétálgattunk. Reggel korán indultunk Gafsa érintésével Tunisz
felé. Útközben Kairouanban, a mecsetek városában álltunk
meg, és töltöttünk el egy kis idôt. Tunisz elôtt kb. 20 km-rel,
Hamman Lit közelében akartunk éjszakázni, de a kemping nem
mûködött, a tengerpart pedig nem volt alkalmas vadkempingezésre.
Szerencsénkre nem sokkal arrébb mutattak nekünk egy
cserkésztábort, ahol kör alakban felállított négyszemélyes kis
kôépületekben kaptunk elég olcsón szállást.
A következô nap programja: Karthago (a legszebb látnivaló
az Antoninus thermái a tengerparton), Sidi Bou Said, a helyiek
Szentendréje, végül a tuniszi Bardo Múzeum a gazdag
mozaikgyûjteménnyel. Másnap pedig a délelôtti fürdés és pakolás
után Tuniszt jártuk be, aztán éjfélkor - három órás késéssel -
elindult a hajónk vissza, Szicília felé.
4. Szicília
Reggel 8-kor érkeztünk Trapaniba, ahonnan Segestába, a
hegyoldalban álló befejezetlen görög templomhoz mentünk. Innen
Monreáléba buszoztunk, ahol némi forgalmi dugót okoztunk, de
végül rátaláltunk a katedrálishoz vezetô útra. Sétáltunk a
városban, megnéztük a katedrálist és a mellette lévô kolostor
kerengôjét, aztán rövid idôre megálltunk Palermóban. Cefalu elôtt
találtunk egy kis kempinget, ahol megjelenésünkkel valóságos
népünnepélyt okoztunk, a tulaj azonnal megszervezte a zenés
ismerkedési estet a csinos helyi lányok közremûködésével.
Így persze nem sokat aludtunk, már csak azért sem, mert
kora reggel szélvihar és egy kis esô ébresztett, de legalább
idôben el tudtunk indulni az Etna meghódítására. Egy kis
eltévedés után rátaláltunk a helyes útra, és Belpasso érintésével
felértünk a felvonó aljáig. A kabinos felvonó tetejétôl
terepjárókkal is lehetett menni, de mivel ez igen drága volt, a
többség gyalog vágott neki a hegynek. 3000 m. magasságban azonban
a kráterekhez vezetô út le volt zárva, mivel épp aznap pöfékelt
egy nagyobbat a vulkán, de minket ez sem zavart, és felmásztunk
a délkeleti kráterhez. Nagy élmény volt a kráter szélén állni,
és látni a belôle feltörô gôzoszlopot. Lefelé végig gyalog
mentünk, nem kevés pénzt spórolva meg ezzel. Kempingünk este
Nicolosiban volt.
Az utolsó jelentôsebb látnivalónkhoz érkeztünk másnap
délelôtt: Taorminába. A busznak lent kellett parkolnia, minket
pedig városi busz vitt fel a görög színházhoz, amely nem túl
különleges az eddig látottakhoz képest, viszont a környezete
(tenger, hegyek, Etna) valóban csodálatos. Taorminából már
megállás nélkül mentünk a messinai komphoz, majd az átkelés után
az autópályán észak felé, és este egy benzinkút melletti telken
vadkempingeztünk. Másnap kora délután egy órás pihenôt tartottunk
Bolsenában a krátertónál, aztán hajtottunk hazafelé, és következô
nap de. 11 körül zuhogó esôben értünk Budapestre.