KORZIKA - PÁRIZS
2003. július 12-30.

Az idei Miczek-túra abból a szempontból rendhagyóan indult, hogy nem éjjel utaztunk, hanem reggel 1/4 9 -kor startoltunk az Egyetem elôl. Miután Menczigár Ferit Körmenden felvettük, 1/2 1 körül léptük át a határt Rábafüzesnél. Délután 4 órára értünk a Wörthi tóhoz, és a déli oldalon Maria Wörth-nél a kikötôben tartottunk egy fürdési szünetet.

Másnap hajnali 1/2 3-kor érkeztünk Livornóba, ahonnan 1/4 9-kor indult a kompunk Bastiába. A fedélzeten kényelmes nyugágyakban heverészve pihentük ki az éjszakai utazés fáradalmait, így a 4 órás hajóút igen kellemesen telt el.
Bastiában a kikötés után az óvárosban sétáltunk, és már itt feltûnt, hogy a házak többsége igen lepusztult állapotban van. De kárpótlásként ott volt a hangulatos régi kikötô (Vieux Port a Keresztelô Szt. János templommal) és a Citadella, ahonnan szép kilátás nyílik a városra.
Bastiától délre, Biguglia közelében a San Damiano kempingben volt a szállásunk, melynek szép, homokos tengerpartján fürdéssel töltöttük el a nap hátralevô részét.

14-én ,Korzika ujja", a Cap Corse volt az úti cél. Errôl a Korzika északkeleti részén lévô keskeny félszigetrôl az a mondás járja, hogy nem ismeri Korzikát, aki nem járt itt.
Elsô megállónk egy hangulatos halászfaluban, Erbalungában volt, ahol különösen a kis kikötôt körülölelô régi házak - no meg a Korzikán szokásos genovai ôrtornyok egyike - jelentettek hálás fotótémát.
A Cap Corse északkeleti sarkában fekvô Macinaggio-tól mintegy háromnegyed órás sétát tettünk a parton a Tamarone-öbölhöz - a séta kellemes volt, de sajnos itt a strand nem volt túl szép, a víz tele volt medúzákkal. Visszasétáltunk Macinaggio-ba, ahonnan az út a Col de la Serrán keresztül átvág a félszigeten nyugati oldala felé. A hágótól nem messze egy romos szélmalom (Moulin Mattei) található, no meg szép kilátás mindenfelé.
Az út Centuri Port-nál éri el a nyugati oldalt, ahonnan a sziklák oldalában kanyarog dél felé. A buszunk minden kanyarban elfoglalta mind a két sávot, sûrû tolatásra és káromkodásra kényszerítve a szembejövô gyanútlan mazsolákat.
Nonzánál álltunk meg legközelebb, ahol egy genovai ôrtorony magasodik a város fölé, ahonnan gyönyörû kilátás nyílik az alattunk fekvô fekete kavicsos strandra, ahova az idô rövidsége miatt nem másztunk le. Az ôrtorony mellett egy régi templom romjai találhatók.
Nonza után a Cap Corse déli tövénél fekvô Patrimonio-ban terveztünk egy borkóstolót, és némi keresgélés után találtunk is egy alkalmas helyet, így kellemes hangulatban vágtunk neki az 536 m magas Teghime-hágónak. Még jóval sötétedés elôtt érkeztünk vissza Bastiába, ahol javában tartott a július 14-i népünnepély. Sajnos a tüzijáték túl késôn kezdôdött, de a végét így is láttuk a kempingünk strandjáról egy éjszakai fürdôzés közben.

Reggel felszedtük a sátrakat és indultunk Calvi felé. Elsô megállónk a közelben lévô Santa Maria Assunta (La Canonica) bazilikánál volt, igaz, csak kívülrôl tudtuk megnézni. A következô látnivaló Ponte Leccia városában a genovai kôhíd volt, melynek tövében én meg is fürödtem a Golo folyóban. Ezután I'le Rousse következett, amely a nevét a kikötönél lévô vörös gránitszirtekrôl kapta (I'le de la Pietra), melyek tetején egy világítótorony áll - és itt is van egy genovai ôrtorony.
Az öbölben itt is volt idô egy gyors mártózásra, aztán indultunk Calvi felé. Ez a város az egyik leghangulatosabb a korzikai városok között, az óváros a fellegvár falai között fekszik, alatta pedig a yacht- kikötô nyújt színes látványt. És a város szélén fekszik egy csodálatos strand, ahol a kora délutáni hôséget vészeltük át (ráadásul a szupermarket is csak pár lépésnyire volt, így a bor- és sajtkészletünket is fel lehetett tölteni). Kora este érkeztünk meg Corte városába, ahol az Alivetu kempingben volt egy éjszakára a szállásunk.

16-án reggel egy Corte-i városnézéssel kezdtük a programot (citadella, szûk utcák, lerobbant házak, híd). Ezután a buszunk megküzdött egy igen szûk útszakasszal a Scala di Santa Reginán keresztül. Sajnos a busszal nem volt lehetôség megállásra, így csak a buszból csodálhattuk meg ezt a szûk szurdokot. Az 1477 m magas Col de Vergio hágón álltunk meg: innen terveztünk egy kisebb túrát a Foret d'Aitoné-ben. Miután a vadmalacok társaságában megebeédeltünk neki is vágtunk a lefelé tartó ösvénynek, miközben a buszunk elôre ment egy parkolóig. Kb. 1 óra múlva elértünk egy hegyi patak kis medencéjéhez, ahol nem lehetett kihagyni a fürdôzést. Azt gondoltuk, innen már közel van a parkolóhely, ám a neheze csak ezután következett. Volt némi tanácstalanság miután a társaság egyik fele elôrement, miközben Miczek Gyuri a térképpel hátul volt, de végül egy rozoga függôhíd leküzdése után mindenki szerencsésen célba ért, így még sötétedés elôtt megérkeztünk Porto-ba, a Municipal kempingbe.

Másnap ismét egy túrával indítottuk a napot. Busszal visszamentünk egy darabig a tegnapi úton Évisá-ba, a Spelunca-szurdok tetejéhez. Útközben a hulladékgondok igen sajátságos megoldását láttuk: a szemeteskocsi megállt az út szélén, és nemes egyszerûséggel a szakadékba ürítette a rakományát. Igazi európai megoldás. Évisá-ban a jelzett turistaút a temetônél indul, de ezt nem tekintettük rossz elôjelnek. Az út nagyon szép volt, fôleg miután leértünk a szurdok alján lévô patakhoz, amelyben két helyen is megfürödtünk. A második fürdôhelyen kaptuk a hírt, hogy a busz a súlykorlátozás miatt nem tud elénkjönni a túra tervezett végpontjáig Otá-ig, és ez kissé lelohasztotta néhány ember hangulatát. Ota városában azonban szerencsésen elkaptuk a Porto-ba tartó menetrendszerû járatot, így legalább a csapat egyik fele megúszta a hátralévô mintegy öt kilométeres caplatást - mi pedig élveztük a kilátást a porto-i öbölre. Miután visszaértünk a kempingbe a strand felé vettük az irányt. Porto tulajdonképpen nem igazi település, hanem Ota kikötôje, viszont az öböl egyike a legszebbeknek. A hely különlegessége, hogy állandóan hatalmas hullámok vannak, a be- és kijövetel némi küzdelmet igényel, és hogy a dolog nem teljesen veszélytelen azt az egyik srác véresre csiszolt háta jelezte. Az öböl egyik szélén egy jó épségben megmaradt genovai ôrtorony emelkedik, ahonnan (2.5 Euróért) gyönyörû kilátás nyílik az öbölre és a hegyekre.
Este egy igazi különlegesség várt még ránk: Naplemente a Les Calanches sziklaszirtjeinél. Itt a jellegzetes vörös porfírsziklák mind külön nevet viselnek (Teknôc, Kutyafej, Sas, Püspök stb.), és emberek tucatjai ülnek ki a szirtekre várva, hogy a Nap lebukjon a tengerbe.

A következô nap a leghosszabb korzikai utazás várt ránk. Elsô megállónk egy görögök lakta kisváros, Cargése volt, melynek nevezetessége a két egymással szemben épített templom: a görög és a római.
Ezután Korzika fôvárosa, és egyben Napoleon szülôvárosa, Ajaccio következett. Maga a város nem különösebben érdekes, mint ahogy Napoleon szülôháza is felesleges pénzkidobás (4 Euro) volt. Következô megállónk Filitosa volt, ahol menhireket és érdekes alakú sziklákat lehetett látni (a belépô 5 Euro), de a nagy melegben túl nagy élményt ezek sem jelentettek. Annál inkább Sarténe, ez a dombtetôre épült település a szûk sikátoraival, melyet a legigazibb korzikai városnak mondanak, ahol legtovább élt a vérbosszú hagyománya.
Innen a Porto Vecchio-tól északra lévô kempingig (Golfo di Sogno) már csak egy érdekesebb látnivaló akadt: a Roccapina híres sziklája, a Rocher du Lion , melyet sajnos ellenfényben lehetett csak távolról fotózni.

19-én következett a legszebb korzikai város, Bonifacio. Elôször a város szélén álltunk meg, és egy rövid sétát tettünk a tenger fölé emelkedô sziklaplatón a Capo Pertusato-hoz, egy világítótoronyhoz. Útközben végig gyönyörû kilátás nyílt a városra, egy helyen pedig le lehetett menni a tengerhez egy fantasztikus fekvésû kis strandhoz, barlanghoz és sziklákhoz.
A városba érve elsô dolgunk az volt, hogy megalkudjunk egy 45 perces hajóútra. A két konkurens társaság standja egymástól tíz méternyire volt, az egyiknél Miczek Gyuri tárgyalt, a másiknál Gábris Gyuszi. A hivatalos ár 12 Euro volt fejenként, de a két helyen igyekeztek egymás alá licitálni, így végül is 6 Euróért vittek el minket. A hajóút nagyon klassz volt, bevittek egy barlangba (Grotte marine du Sdragonato), megmutattak egy nagyon szép fekvésû kis öblöt (Baie et Ilots de Fazzio), aztán az erôd alatti nagy sziklaüreget (Grotte de Saint-Antoine), végül egy sziklaszirtet (Grain de Sable), mindvégig csodás rálátással a Bonifacio-ra.
A hajóút után felmásztunk a városba, ahol volt elég idônk bolyongani egy kicsit. Kimentünk egészen a félsziget csúcsán lévô temetôig, majd egy fagyival és egy üveg almaborral frissítettük fel magunkat, és késô délután tértünk vissza a kempingbe.

Az utolsó korzikai napra egy szép gyalogtúra maradt: busszal mentünk fel a L'Ospedale nevû falu feletti parkolóig, ahonnan jó egy órás gyaloglással értünk el a Piscina di Gallo vízeséshez. Az utolsó pár száz méter volt igazán nehéz, itt szinte függôlegesen kellet lefelé mászni a vízesés aljához - de a látvány megérte a fáradtságot.
Még visszamentünk a kempingbe egy búcsúfürdésre, majd Porto Vecchio-t néztük meg. Ezután Bastia felé hajtottunk, útközben csak Aléria után, a Tavignano folyónál tartottunk egy kis pihenôt. Bastiában volt idônk egy búcsúvacsorára, aztán hajóra szálltunk, és a fedélzeten mindenki keresett egy jó alvóhelyet magának.

A hajó este 11-kor indult, és másnap reggel 7-re ért Nizzába. Rövid séta után egy dombtetôn lévô, falakkal körülvett kisvárosba, Saint Paul de Vence-be mentünk, itt található Chagall sírja.
Következô megállónk Grasse-ban a Fragonard parfümgyárnál volt, majd Cannes-ban tartottunk egy rövid megállót a filmpalota elôtt. Ezután Toulon következett, ez a hadikikötôjérôl híres, de egyébként nem különösebben érdekes város. Szállásunk Marseille külvárosában a Premiére Class hotellánc szállodájában volt (ettôl kezdve az összes francia szállás ebben az olcsó hotelben volt).

22-én reggel rövid sétát tettünk Aix-en-Provence-ben (St. Saureur székesegyház, városháza, Place d'Albertas), majd az általam már jól ismert Avignon következett híd, Pápai Palota).
Délután Le Puy városa volt a következô megálló, a város különlegességét a két bazalttû adja. Mi a St.Michel d'Aiguille-re mentünk fel, melynek tetején egy XII.századi kis kápolna található, valamint szép kilátás a városra. Szállásunk St.Etienne mellett volt.

23-án reggel az elsô megállónk Clermont Ferrand-ban, a fekete bazaltból épült, csodás színes üvegablakos gótikus katedrálisnál volt, majd a város felett emelkedô Puy de Dome 1468 m magas vulkanikus kúpjára mentünk fel busszal. Fentrôl több hasonló vulkáni kúpra nyílik pompás kilátás.
Ebédidô táján értünk Vichy-be, ebbe a gyógyfürdôirôl híres, de egyébként túl sok érdekességget nem nyújtó kisvárosba, majd egy a programban nem szereplô megálló következett, a Bourges-ban. Itt a fô látnivaló a katedrális (gyönyörû festett üvegablakok, öthajós, kereszthajó nélküli templom), de nagyon szép az óváros is a jellegzetes gerendavázas házakkal.
Esti szállásunk Orleans mellett volt.

24-e a kastélyok napja: Chambord (ide ezúttal nem mentem be), Blois (a Merle regényébôl ismerôs, belsô udvarral és termekkel) és Versailles (most sem tetszett jobban, mint 14 éve, ráadásul akkor a kertben mûködtek a szökôkutak.).
Szállásunk Párizs szélén, Torcy la Marne-ban volt.

A következô három nap Párizsé volt. Az elsôn busszal jártuk be a város nevezetességeit, az ebédet pedig a Boulogne-i erdôben (parkban) fogyasztottuk el. Este lehetett hajókázni a Szajnán - ezt a programot én kihagytam, és sokak szerint ez volt az egész út legfeleslegesebb pénzkidobása, ugyanis a jelszó az volt, hogy a kivilágított Párizst nézik meg, de mivel még csak szürkült, az Eiffel-tornyon kívül semelyik épület nem volt kivilágítva.
A második nap mindenki maga járthatta be Párizst, a baj csak az volt, hogy délután elkezdett esni az esô.
A harmadik nap reggel közösen mentünk ki St.Denis-be a katedrálishoz. A katedrális melletti bolhapiacon valahol Marokkóban érezhettük magunkat, az emberek döntô többsége ugyanis arab volt. A nap hátralevô részében ismét Párizst lehetett bejárni, és délután élôben élvezni a Tour de France befutóját.

28-án egy Reims-i megálló után az autópályán Metz és Nancy mellett haladtunk el a Vogézek felé az Epinal-Remiremont-Le Thillot útvonalon. Az 1170 m magas Col du Ballon d'Alsace hágónál egy rövid sétát tettünk a 70 méterrel magasabban lévô csúcsra, ahonnan egyébként sípályák is indulnak.
Utolsó franciaországi szállásunk Sochaux mellett volt.

Másnap reggel Colmar következett, ez egy rendkívül hangulatos kisváros, kár, hogy kevés idônk volt. A következô megállónk már Németországban volt, Freiburg városában (zsúfolt belváros rengeteg villamossal, egytornyú katedrális). Itt sem terveztünk túl sok idôt, de Kéri Andris sikeres eltévedése miatt jó egy órát töltöttünk várakozással. Ezután a Fekete-erdôn át mentünk Donaueschingenbe, a Duna jelképes forrásához, és késô délután érkeztünk meg a müncheni kempingbe.

30-án reggel 8-kor indultunk, és este 7-re értünk Budapestre.

Ez is egy jól sikerült Miczek-túra volt, bár én szívem szerint több idôt töltöttem volna Korzikán, akár azon az áron is, hogy Párizst ezúttal kihagyjuk. De így is jó kis út volt, melynek során összesen 6200 km-t tettünk meg.






Vissza
Back
Vissza a honlapomra
Back to my Home Page